Skoledag på gamle Kløfta skole

Publisert:

torsdag 23. mars 2023

Idag fikk Kløfta gamle skole besøk av skoleelever fra Åreppen. Her ble de møtt av 2 stilige "lærerinner" i tidsriktige klær. I den gamle skolestua fikk elevene høre hvordan det var å være elev på skolen i gamle dager.

Elevene fra Åreppen forstod raskt at å være skoleelev for 150 år siden  var noe helt annet enn idag. Inntrykkene var mange og det var en engasjert grupppe som hadde mange spørsmål om skolehverdagen den gangen.

Gamle Kløfta skole ble bygget i 1864 som et resultat av Fastskoleloven – den første store reformloven om skolen etter 1814. Skolen er den best bevarte og mest autentiske av alle 1864-skolene i Ullensaker.

Idag driftes skolen gjennom Venneforeningen Kløfta gamle skole og skolen er ment å være et åpent og levende treffsted gjennom arrangement av bl.a. bok- og lyrikkvelder, musikk, utstillinger, åpen kafé m.m.

Historielaget var tilstede å gjorde opptak av foredraget. Planen er å publisere en film som blir lagt ut på vår hjemmeside etter hvert.